SEO optimalisering gjennom et stort forst√łrrelsesglass.

Av

SEO optimalisering: Hvordan du kan forbedre nettstedets rangering

Du har kanskje h√łrt om SEO optimalisering f√łr, men hva betyr det egentlig? SEO st√•r for s√łkemotoroptimalisering, og det handler om √• gj√łre nettsiden din mer synlig for s√łkemotorer som Google. Dette kan v√¶re en viktig strategi for √• tiltrekke flere bes√łkende til nettsiden din og √łke salget eller konverteringene dine.

Grunnleggende om SEO optimalisering inkluderer teknisk SEO, innholdsoptimalisering, SEO-strategi, linkbygging, n√łkkelord og s√łkeintensjon, brukeropplevelse og nettstedarkitektur, sosiale medier og SEO, og overv√•king og ytelse. Teknisk SEO handler om √• optimalisere nettsiden din for s√łkemotorer, for eksempel ved √• sikre at nettsiden er rask og mobilvennlig. Innholdsoptimalisering handler om √• skrive kvalitetsinnhold som svarer p√• sp√łrsm√•lene til brukerne og som er optimalisert for s√łkemotorer. SEO-strategi handler om √• utvikle en plan for √• √łke synligheten og trafikken til nettsiden din.

Sammenfatning

  • SEO optimalisering handler om √• gj√łre nettsiden din mer synlig for s√łkemotorer som Google.
  • Grunnleggende om SEO optimalisering inkluderer teknisk SEO, innholdsoptimalisering, SEO-strategi, linkbygging, n√łkkelord og s√łkeintensjon, brukeropplevelse og nettstedarkitektur, sosiale medier og SEO, og overv√•king og ytelse.
  • En god SEO-strategi kan hjelpe deg med √• tiltrekke flere bes√łkende til nettsiden din og √łke salget eller konverteringene dine.
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Print Friendly

Grunnleggende om SEO optimalisering

Hvis du har en nettside, er det viktig at den blir funnet av s√łkemotorer som Google. S√łkemotoroptimalisering (SEO) er en teknikk som brukes for √• forbedre synligheten av en nettside i organiske s√łk. Organiske s√łk betyr at nettsiden din vises i s√łkeresultatene uten at du betaler for det.

Google bruker algoritmer til √• bestemme hvilke nettsider som skal vises √łverst i s√łkeresultatene. Disse algoritmene bruker «crawlers» eller «bots» til √• analysere nettsider og bestemme hvilke som er mest relevante for s√łkeordene som brukes.

For √• forbedre synligheten av nettsiden din i Google, m√• du optimalisere nettsiden din for disse algoritmene. Dette inkluderer √• bruke relevante s√łkeord p√• nettsiden din, optimalisere bilder og videoer, og s√łrge for at nettsiden din har en god struktur og navigasjon.

Det er viktig √• huske at SEO er en kontinuerlig prosess. Google endrer stadig algoritmene sine, og det er viktig √• holde seg oppdatert p√• de nyeste trendene og teknikkene for √• opprettholde synligheten av nettsiden din i organiske s√łk.

I neste avsnitt vil vi se n√¶rmere p√• noen av de viktigste faktorene som p√•virker SEO og hvordan du kan optimalisere nettsiden din for √• forbedre synligheten i s√łkeresultatene.

Teknisk SEO

Teknisk SEO er en viktig del av en vellykket SEO-strategi. Det handler om √• optimalisere nettstedet ditt for √• gj√łre det enklere for s√łkemotorer √• indeksere og forst√• innholdet ditt. Her er noen viktige faktorer som du b√łr vurdere n√•r du optimaliserer nettstedet ditt for teknisk SEO.

URL-struktur

URL-strukturen p√• nettstedet ditt er viktig for teknisk SEO. Det b√łr v√¶re logisk og lett √• forst√• for b√•de s√łkemotorer og bes√łkende. Unng√• √• bruke lange og kompliserte URL-er og inkluder n√łkkelord i URL-en der det er relevant.

Indeksering

For at nettstedet ditt skal vises i s√łkeresultatene, m√• det indekseres av s√łkemotorer. S√łrg for at nettstedet ditt er indeksert ved √• sjekke i Google Search Console. Hvis nettstedet ditt ikke er indeksert, kan det v√¶re p√• grunn av tekniske problemer som feil i robots.txt-filen eller noindex-attributter.

Interne lenker

Interne lenker er viktige for teknisk SEO fordi de hjelper s√łkemotorer √• forst√• hvordan innholdet ditt er organisert. S√łrg for at alle sider p√• nettstedet ditt er koblet til fra andre sider, og bruk n√łkkelord i ankerteksten der det er relevant.

Core Web Vitals

Core Web Vitals er en serie med nettstedsm√•linger som Google bruker for √• evaluere brukeropplevelsen p√• nettstedet ditt. Disse inkluderer sidehastighet, interaktivitet og visuell stabilitet. S√łrg for at nettstedet ditt oppfyller disse standardene for √• gi en best mulig brukeropplevelse.

Schema markup

Schema Markup er en type metadata som hjelper s√łkemotorer √• forst√• innholdet ditt bedre. Ved √• inkludere Schema Markup p√• nettstedet ditt, kan du hjelpe s√łkemotorer √• vise innholdet ditt p√• en mer effektiv m√•te i s√łkeresultatene.

XML sitemap

En XML Sitemap er en fil som inneholder en liste over alle sidene p√• nettstedet ditt. Dette hjelper s√łkemotorer med √• finne og indeksere innholdet ditt raskere og mer effektivt. S√łrg for at nettstedet ditt har en XML Sitemap og at den er oppdatert regelmessig.

HTTPS og koding

HTTPS og riktig koding er ogs√• viktige faktorer for teknisk SEO. S√łrg for at nettstedet ditt bruker HTTPS-protokollen for √• sikre at all kommunikasjon mellom nettstedet ditt og brukerne dine er kryptert. S√łrg ogs√• for at nettstedet ditt er kodet riktig og at det ikke er noen tekniske problemer som kan p√•virke ytelsen til nettstedet ditt.

Innholdsoptimalisering

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Print Friendly

Innholdet p√• nettsiden din er en av de viktigste faktorene for SEO optimalisering. S√łkemotorer som Google verdsetter h√ły kvalitet og relevant innhold som gir verdi til brukerne. Her er noen tips for √• optimalisere innholdet ditt:

Keywords

Det er viktig √• inkludere relevante s√łkeord i innholdet ditt. Men pass p√• at du ikke overdriver bruken av s√łkeord, da dette kan f√łre til at Google straffer nettsiden din. Pr√łv √• inkludere s√łkeordet i overskriften, introduksjonen og flere ganger gjennom innholdet p√• en naturlig m√•te.

Bilder og alt-tekst

Bilder kan bidra til √• forbedre brukeropplevelsen og engasjementet p√• nettsiden din. Men s√łkemotorer kan ikke lese bilder, s√• det er viktig √• inkludere beskrivende alt-tekst for √• hjelpe Google med √• forst√• hva bildet handler om. Bruk relevante s√łkeord i alt-teksten, men v√¶r forsiktig s√• du ikke overdriver bruken av s√łkeord.

Innhold av h√ły kvalitet

S√łkemotorer verdsetter innhold av h√ły kvalitet som gir verdi til brukerne. Pr√łv √• skrive innhold som er informativt, engasjerende og relevant for m√•lgruppen din. Dette kan bidra til √• √łke engasjementet og redusere avvisningsfrekvensen p√• nettsiden din.

Content marketing

Content marketing er en effektiv m√•te √• tiltrekke seg nye brukere og √łke synligheten til nettsiden din. Pr√łv √• skape innhold som er verdt √• dele, for eksempel guider, infografikk eller blogginnlegg. Dette kan bidra til √• √łke trafikken til nettsiden din og forbedre synligheten i s√łkemotorer.

Ved √• optimalisere innholdet ditt p√• nettsiden, kan du forbedre synligheten og √łke trafikken til nettsiden din. Husk √• skrive h√ły kvalitet innhold som gir verdi til brukerne, inkludere relevante s√łkeord og beskrivende alt-tekst for bilder.

SEO optimalisering - velg en SEO-strategi som fungerer.
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Print Friendly

SEO-strategi

N√•r du skal optimalisere nettsiden din for s√łkemotorer, er det viktig √• ha en god SEO strategi p√• plass. En SEO strategi er en plan for √• √łke synligheten til nettsiden din i s√łkeresultatene, og tiltrekke deg mer organisk trafikk.

For √• utvikle en effektiv SEO strategi, m√• du f√łrst og fremst forst√• m√•lgruppen din og deres intensjoner. Hva slags produkter eller tjenester tilbyr du, og hva slags problemer l√łser de for kundene dine? Ved √• forst√• dette, kan du optimalisere nettsiden din for √• tiltrekke deg de rette lederne.

Det er ogs√• viktig √• analysere konkurrentene dine og se hva de gj√łr bra og hva du kan gj√łre bedre. En SEO audit kan hjelpe deg med √• identifisere omr√•der p√• nettsiden din som kan forbedres for √• √łke synligheten i s√łkeresultatene.

N√•r du har en god forst√•else av m√•lgruppen din og konkurrentene dine, kan du begynne √• utvikle en on-page SEO strategi. Dette inkluderer √• optimalisere nettsiden din for relevante s√łkeord, strukturere innholdet ditt p√• en m√•te som er lett √• forst√• for b√•de brukerne og s√łkemotorene, og s√łrge for at nettsiden din er rask og responsiv.

Off-page SEO strategier kan ogs√• v√¶re viktig for √• √łke synligheten til nettsiden din. Dette inkluderer √• bygge lenker fra andre relevante nettsider til din egen nettside, og √• v√¶re aktiv p√• sosiale medier for √• √łke synligheten og engasjementet.

For √• oppsummere, en effektiv SEO strategi krever en god forst√•else av m√•lgruppen din og deres intensjoner, analyse av konkurrentene dine, en grundig SEO audit, og en kombinasjon av on-page og off-page SEO strategier. Ved √• implementere disse tiltakene, kan du √łke synligheten til nettsiden din og tiltrekke deg flere organisk trafikk.

Linkbygging

SEO optimaliserng, linkbygging.
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Print Friendly

Linkbygging er en viktig del av SEO optimalisering. Det handler om √• skaffe seg tilbakekoblinger (backlinks) fra andre nettsteder til ditt eget nettsted. Disse tilbakekoblingene kan √łke autoriteten og relevansen til ditt nettsted, og dermed bidra til √• √łke din synlighet i s√łkeresultatene.

Det er flere strategier for √• bygge kvalitetslenker til ditt nettsted. En av de vanligste er √• gjennomf√łre en outreach-kampanje, der du kontakter relevante nettsteder og ber om en lenke til ditt nettsted. Det er viktig √• huske p√• at du b√łr fokusere p√• √• skaffe lenker fra nettsteder som er relevante for din bransje og som har h√ły autoritet.

En annen strategi er √• skape kvalitetsinnhold som andre nettsteder vil lenke til. Dette kan v√¶re alt fra blogginnlegg til infografikk og videoer. Jo mer verdifullt og relevant innholdet er, jo st√łrre er sjansen for at andre nettsteder vil lenke til det.

Det er ogs√• viktig √• unng√• √• bygge lenker p√• en spamaktig m√•te. Dette kan f√łre til at ditt nettsted blir straffet av s√łkemotorene, og dermed mister sin synlighet i s√łkeresultatene. I stedet b√łr du fokusere p√• √• skaffe deg kvalitetslenker fra relevante nettsteder p√• en naturlig m√•te.

Til slutt er det viktig √• huske p√• at linkbygging er en kontinuerlig prosess. Du b√łr regelmessig overv√•ke og analysere dine tilbakekoblinger for √• sikre at de er av h√ły kvalitet og relevante for din bransje. Ved √• f√łlge disse strategiene kan du √łke din synlighet i s√łkeresultatene og dermed tiltrekke deg mer trafikk til ditt nettsted.

N√łkkelord og s√łkeintensjon

SEO optimaliserng for s√łkeintensjon og n√łkkelord.
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Print Friendly

N√łkkelord er viktig for √• forbedre synligheten til nettsiden din i s√łkemotorer som Google og Bing. S√łkemotoroptimalisering (SEO) er teknikker som brukes for √• gj√łre en nettside mer synlig i s√łkeresultatene n√•r noen s√łker etter relevante s√łkeord. For √• utvikle en effektiv SEO-strategi, m√• du f√łrst finne de riktige n√łkkelordene for nettsiden din.

Det f√łrste trinnet i √• finne de riktige n√łkkelordene er √• utf√łre n√łkkelordforskning. Dette inneb√¶rer √• identifisere relevante s√łkeord og s√łkefraser som brukerne bruker for √• finne innhold som ligner p√• det du tilbyr. Det finnes flere verkt√ły for n√łkkelordforskning som kan hjelpe deg med √• identifisere de mest relevante n√łkkelordene for nettsiden din. Disse verkt√łyene inkluderer Google Keyword Planner, SEMrush, og Ahrefs.

En annen viktig faktor √• vurdere n√•r du velger n√łkkelord er s√łkeintensjon. S√łkeintensjon refererer til hva en bruker pr√łver √• oppn√• n√•r de s√łker etter et bestemt s√łkeord. Det er fire hovedtyper av s√łkeintensjon: informerende, navigerende, transaksjonelle og kommersielle. Informerende s√łkeintensjon betyr at brukeren pr√łver √• finne informasjon om et bestemt emne. Navigerende s√łkeintensjon betyr at brukeren pr√łver √• finne en bestemt nettside. Transaksjonell s√łkeintensjon betyr at brukeren pr√łver √• utf√łre en bestemt handling, for eksempel √• kj√łpe et produkt. Kommerisell s√łkeintensjon betyr at brukeren pr√łver √• finne et produkt eller en tjeneste √• kj√łpe.

Det er viktig √• forst√• s√łkeintensjonen til brukerne n√•r du velger n√łkkelord for nettsiden din. Dette vil hjelpe deg med √• velge de mest relevante n√łkkelordene som vil tiltrekke seg den rette m√•lgruppen. Det er ogs√• viktig √• unng√• n√łkkelordstopping, som refererer til praksisen med √• legge inn for mange n√łkkelord i en nettside for √• pr√łve √• √łke synligheten. Dette kan f√łre til at nettsiden din blir straffet av s√łkemotorer og redusere synligheten din i s√łkeresultatene.

I stedet b√łr du bruke synonymer og relaterte s√łkeord for √• √łke variasjonen og relevansen til n√łkkelordene dine. Dette vil hjelpe s√łkemotorene med √• forst√• hva nettsiden din handler om og √łke synligheten din i s√łkeresultatene.

Brukeropplevelse og nettstedarkitektur

SEO optimalisering gjennom bedre brukeropplevelse og nettstedssarkitektur.
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Print Friendly

For √• SEO optimere nettstedet ditt for s√łkemotorer, m√• du tenke p√• b√•de brukeropplevelsen og nettstedarkitekturen. S√łkemotorer tar ikke bare hensyn til tekniske faktorer, men analyserer ogs√• brukeratferd og kvaliteten p√• opplevelsen av nettstedet. Her er noen faktorer du b√łr vurdere:

Brukeropplevelse

Brukeropplevelse (UX) handler om √• gj√łre nettstedet ditt s√• brukervennlig og intuitivt som mulig. Det inkluderer alt fra design og layout til innhold og navigasjon. Hvis brukerne har en god opplevelse p√• nettstedet ditt, vil de v√¶re mer tilb√łyelige til √• bli p√• det og utforske det videre. Dette kan √łke sjansen for at de konverterer til kunder eller returnerer til nettstedet senere.

For √• forbedre brukeropplevelsen, m√• du f√łrst og fremst s√łrge for at nettstedet ditt er lett √• navigere og at innholdet er lett √• finne. Du b√łr ogs√• s√łrge for at nettstedet ditt er responsivt og fungerer godt p√• mobile enheter. Dette er spesielt viktig n√• som stadig flere brukere bruker mobilen til √• surfe p√• nettet.

Nettstedarkitektur

Nettstedarkitektur handler om hvordan nettstedet ditt er organisert og strukturert. En god nettstedarkitektur gj√łr det enkelt for b√•de s√łkemotorer og bes√łkende √• finne frem til √łnsket innhold. Dette kan √łke brukernes engasjement og redusere avvisningsfrekvensen.

En god nettstedarkitektur inkluderer vanligvis en tydelig navigasjonsmeny, en s√łkefunksjon og en hierarkisk struktur for innholdet. Du b√łr ogs√• s√łrge for at nettstedet ditt har en god intern lenkestruktur, slik at brukerne enkelt kan navigere mellom sider og finne relatert innhold.

Oppsummering

For √• optimalisere nettstedet ditt for s√łkemotorer, m√• du tenke p√• b√•de brukeropplevelsen og nettstedarkitekturen. En god brukeropplevelse kan √łke brukernes engasjement og konverteringsfrekvensen, mens en god nettstedarkitektur kan gj√łre det enkelt for b√•de s√łkemotorer og bes√łkende √• finne frem til √łnsket innhold. S√łrg for √• optimalisere b√•de UX og nettstedarkitekturen for √• oppn√• best mulig resultat.

Sosiale medier og SEO

Sosiale medier til SEO optimalisering
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Print Friendly

Sosiale medier spiller en viktig rolle i s√łkemotoroptimalisering (SEO) og kan hjelpe deg med √• √łke synligheten til merkevaren din p√• nettet. Ved √• bruke sosiale medier riktig, kan du √łke trafikken til nettstedet ditt og forbedre rangeringene i s√łkemotorene.

En av de viktigste m√•tene sosiale medier kan hjelpe deg med SEO, er ved √• √łke merkevarebevisstheten. N√•r du deler innhold p√• sosiale medier, kan du n√• ut til et bredere publikum og √łke sjansene for at flere mennesker bes√łker nettstedet ditt. Jo flere mennesker som bes√łker nettstedet ditt, jo bedre er sjansene for at nettstedet ditt vil rangere h√łyere i s√łkemotorene.

En annen m√•te sosiale medier kan hjelpe deg med √• optimere din SEO, er ved √• fremme lenkebygging. N√•r du deler innhold p√• sosiale medier, kan andre nettsteder linke til innholdet ditt, og dette kan hjelpe deg med √• √łke rangeringene i s√łkemotorene. Du kan ogs√• bruke sosiale medier til √• gjeste-blogge p√• andre nettsteder, og dette kan hjelpe deg med √• √łke synligheten til merkevaren din og forbedre rangeringene i s√łkemotorene.

For √• f√• mest mulig ut av sosiale medier for SEO-form√•l, b√łr du s√łrge for at du bruker riktig strategi. Du b√łr s√łrge for at du har en tydelig plan for hvordan du vil bruke sosiale medier til √• fremme merkevaren din og √łke trafikken til nettstedet ditt. Du b√łr ogs√• s√łrge for at du bruker riktig innhold p√• sosiale medier, inkludert n√łkkelord og emneknagger som er relevante for merkevaren din.

Til slutt, n√•r du bruker sosiale medier for SEO-form√•l, b√łr du huske at det tar tid √• se resultater. Du m√• v√¶re t√•lmodig og fortsette √• jobbe hardt for √• n√• ut til publikum og √łke synligheten til merkevaren din p√• nettet.

Overvåking og ytelse

SEO optimalisering - oppf√łlging ag overv√•king
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Print Friendly

For √• sikre at din SEO optimalisering er effektiv, er det viktig √• overv√•ke og m√•le ytelsen din. Dette vil gi deg innsikt i hva som fungerer og hva som ikke fungerer, slik at du kan justere strategien din og forbedre nettsidens rangering p√• s√łkemotorer.

En m√•te √• overv√•ke ytelsen din p√• er ved √• bruke verkt√ły som Moz eller Search Console. Disse verkt√łyene gir deg detaljert informasjon om nettsidens rangering p√• s√łkemotorer, samt informasjon om eventuelle feil eller problemer som kan p√•virke rangeringen.

En annen m√•te √• overv√•ke ytelsen din p√• er ved √• definere og m√•le KPI-er (Key Performance Indicators). Dette kan inkludere antall bes√łkende, konverteringsrate, bounce rate og mer. Ved √• m√•le disse KPI-ene regelmessig, vil du kunne se om din SEO optimalisering gir √łnsket resultat.

For √• opprettholde en optimal ytelse, er det ogs√• viktig √• utf√łre regelmessige oppgaver som √• oppdatere innhold, fjerne d√łde lenker og optimalisere bilder. Disse oppgavene vil bidra til √• forbedre nettsidens rangering p√• s√łkemotorer og gi en bedre brukeropplevelse for bes√łkende.

I tillegg til √• overv√•ke ytelsen din, er det viktig √• ha innsikt i hva konkurrentene dine gj√łr. Dette kan gi deg ideer til nye strategier og tiltak for √• forbedre nettsidens rangering p√• s√łkemotorer.

Sammenfattende er overv√•king og m√•ling av ytelsen din en viktig del av din SEO optimalisering. Ved √• bruke verkt√ły som Moz eller Search Console, definere og m√•le KPI-er, utf√łre regelmessige oppgaver og ha innsikt i hva konkurrentene dine gj√łr, vil du kunne forbedre nettsidens rangering p√• s√łkemotorer og oppn√• suksess p√• nettet.

Ofte stilte sp√łrsm√•l

Hva er forskjellen mellom SEO og SEM?

SEO (Search Engine Optimization) og SEM (Search Engine Marketing) er to forskjellige markedsf√łringsstrategier. SEO handler om √• optimalisere nettstedet ditt for √• f√• en h√łyere rangering i organisk s√łk, mens SEM inkluderer b√•de betalte og organiske s√łkestrategier. Med SEM kan du kj√łpe annonser for √• √łke synligheten din p√• s√łkemotorresultatsiden (SERP).

Hvordan kan jeg optimalisere tittelen min for SEO?

Tittelen p√• nettstedet ditt er en av de viktigste faktorene for √• rangere h√łyt i s√łkemotorer. For √• optimalisere tittelen din for SEO, m√• du inkludere n√łkkelord som er relevante for innholdet ditt. Tittelen b√łr v√¶re kort og oppsummere innholdet p√• siden din p√• en klar og presis m√•te. Unng√• √• overfylle tittelen din med n√łkkelord, da dette kan f√łre til at siden din blir straffet av s√łkemotorer.

Hvordan kan jeg bruke Yoast SEO for å optimalisere nettstedet mitt?

Yoast SEO er en popul√¶r plugin for WordPress som hjelper deg med √• optimalisere nettstedet ditt for s√łkemotorer. Pluginet gir deg muligheten til √• legge til meta-beskrivelser, titteltags, n√łkkelord og mye mer. Yoast SEO gir ogs√• en analyse av innholdet ditt og gir deg forslag til hvordan du kan forbedre det for √• rangere bedre i s√łkemotorer.

Hvorfor er SEO viktig for bedriften min?

SEO er viktig fordi det hjelper deg med √• √łke synligheten og trafikken til nettstedet ditt. Dette kan f√łre til √łkt salg og inntekter for bedriften din. Ved √• optimalisere nettstedet ditt for s√łkemotorer, kan du ogs√• bygge tillit og autoritet med potensielle kunder.

Hva er noen av de viktigste faktorene for å lykkes med SEO i 2024?

Noen av de viktigste faktorene for √• lykkes med SEO i 2024 inkluderer √• ha h√łykvalitets innhold som er relevant for m√•lgruppen din, √• ha en rask og responsiv nettside, √• ha en sikker nettside (HTTPS), √• ha en mobilvennlig nettside, √• ha riktig bruk av n√łkkelord og √• ha en god brukeropplevelse.

Hvordan kan jeg finne en pålitelig SEO-spesialist?

For √• finne en p√•litelig SEO-spesialist, b√łr du gj√łre unders√łkelser og lete etter anbefalinger fra andre bedrifter. Du kan ogs√• se etter SEO-spesialister som har en god rangering i s√łkemotorer. Det er viktig √• velge en spesialist som har erfaring og kunnskap om SEO og som kan tilby deg en tilpasset strategi for √• √łke synligheten og trafikken til nettstedet ditt.

På Gothlin Media hjelper vi deg med å lage nettsider som er optimalisert for SEO, og digital strategi og tekstforfatting.

Pin It on Pinterest

Liker du artikkelen?

Del den gjerne med ditt nettverk!