En person sitter v ed et skrivebord med papirer og et kompass som illustrerer en analyse av hans innholdsstrategi.

Analyser ditt innhold og din innholdsstrategi jevnlig

Av

Det er ikke alltid det beste for deg Ä bare fortsette fremover i et frenetisk tempo. Noen ganger er det bedre for deg Ä bare stoppe opp og se hvor du er, og analysere hva arbeidet ditt har fÞrt deg til. I hÞst gikk vi opp til Ä publisere fem artikler i uken i lÞpet av 2 1/2 mÄned med en frenetisk innholdsstrategi.

Det var utvilsomt et uholdbart tempo for oss, men det var en bevissthet i det vi valgte Ă„ publisere, og hvorfor.

Vi ville markere oss mot det som ser ut til Ă„ vĂŠre konsensus blant digitale byrĂ„er i Norge – store som smĂ„.

Det er nesten ingen som produserer kvalitativt innhold for sine kunder regelmessig, og derfor ville vi utvikle en innholdsstrategi som bygger pÄ Ä hjelpe deg som leder i en mindre bedrift med tilrettelagt og kvalitativt innhold.

Trappe ned for Ă„ komme fremover

Etter nyttÄr gikk vi inn i en ny fase, med et mer holdbart skjema pÄ 2-3 publiserte artikler i uken. Dette er fortsatt en relativt hÞy frekvens sammenlignet med hva andre smÄ byrÄer gjÞr.

Med dette nye tempoet fikk vi tid og energi til overs til Ä utvikle annet innhold, noe du vil merke mer av fremover, da mye av det ennÄ ikke er publisert.

Bli Norges beste sted for innhold om nettsider og digital tilstedevĂŠrelse

Med alt innholdet som vi publiserte i hþst, la vi fundamentet for en dristig ambisjon: Å bli Norges ”go-to”-nettside for deg som vil gjþre din nettside bedre og mer resultatdrivende.

Med et lavere publiseringstempo kan vi bĂ„de retningskorrigere oss og lage innhold i flere lag — noe som vil kunne hjelpe deg hvor enn du er pĂ„ din vei mot Ă„ oppnĂ„ bedre resultater pĂ„ nett generelt, og gjennom nettsiden din spesifikt.

Innholdet mÄ vÊre kvalitativt

Men Ă„ lage innhold handler ikke om Ă„ produsere innhold bare for innholdets skyld. En innholdsstrategi burde mer enn noe annet vektlegge at innholdet gir effekt og har en reell verdi for deg som leser.

Og det er nettopp dette omrÄdet vi nÄ vil dykke dypere inn i.

For det gÄr ikke an Ä bare fortsette Ä produsere innhold i det uendelige.

Da mister det sin hensikt litt, og verdien for deg som leser gÄr ogsÄ tapt ganske raskt.

Isteden stopper vi opp og analyserer vĂ„rt innhold. Å utvikle ulike topic clusters er alle ĂŠres verd, men hvis vi ikke gĂ„r tilbake og revurderer dem etter noen mĂ„neder, vil de bare ligge der og gradvis miste sin effekt — for oss og for deg.

Digital gjenbruk og forbedring av innhold

Ved Ä analysere tidligere publisert innhold og videreutvikle det, kan vi gjenbruke innholdet vi allerede har skapt, og fÄ mer ut av det ved Ä gjÞre det relevant og krydre det ved Ä redigere, fjerne det som ikke fungerer eller er utdatert, og legge til nye avsnitt.

Dette forlenger levetiden til artiklene. Og du som leser artikkelen fÄr mer ut av den. Vi som publiserer fÄr mer ut av det vi har laget, ved at artikkelen allerede er indeksert av Google, men nÄ blir forbedret og derfor har en sjanse til Ä klatre enda noen plasseringer og dermed gi mer resultat for oss.

Det er en vinn-vinn situasjon. Og i ambisjonen om Ä bli en go-to-nettside, handler alt om Ä optimalisere for verdien til vÄre lesere. Jeg hÄper du vil merke dette i tiden som kommer, med bÄde nye og eldre artikler som fÄr en oppfriskning.

Pin It on Pinterest

Liker du artikkelen?

Del den gjerne med ditt nettverk!