En person sitter v ed et skrivebord med papirer og et kompass som illustrerer en analyse av hans innholdsstrategi.

Analyser ditt innhold og din innholdsstrategi jevnlig

Av

Det er ikke alltid det beste for deg å bare fortsette fremover i et frenetisk tempo. Noen ganger er det bedre for deg å bare stoppe opp og se hvor du er, og analysere hva arbeidet ditt har ført deg til. I høst gikk vi opp til å publisere fem artikler i uken i løpet av 2 1/2 måned med en frenetisk innholdsstrategi.

Det var utvilsomt et uholdbart tempo for oss, men det var en bevissthet i det vi valgte å publisere, og hvorfor.

Vi ville markere oss mot det som ser ut til å være konsensus blant digitale byråer i Norge – store som små.

Det er nesten ingen som produserer kvalitativt innhold for sine kunder regelmessig, og derfor ville vi utvikle en innholdsstrategi som bygger på å hjelpe deg som leder i en mindre bedrift med tilrettelagt og kvalitativt innhold.

Trappe ned for å komme fremover

Etter nyttår gikk vi inn i en ny fase, med et mer holdbart skjema på 2-3 publiserte artikler i uken. Dette er fortsatt en relativt høy frekvens sammenlignet med hva andre små byråer gjør.

Med dette nye tempoet fikk vi tid og energi til overs til å utvikle annet innhold, noe du vil merke mer av fremover, da mye av det ennå ikke er publisert.

Bli Norges beste sted for innhold om nettsider og digital tilstedeværelse

Med alt innholdet som vi publiserte i høst, la vi fundamentet for en dristig ambisjon: Å bli Norges ”go-to”-nettside for deg som vil gjøre din nettside bedre og mer resultatdrivende.

Med et lavere publiseringstempo kan vi både retningskorrigere oss og lage innhold i flere lag — noe som vil kunne hjelpe deg hvor enn du er på din vei mot å oppnå bedre resultater på nett generelt, og gjennom nettsiden din spesifikt.

Innholdet må være kvalitativt

Men å lage innhold handler ikke om å produsere innhold bare for innholdets skyld. En innholdsstrategi burde mer enn noe annet vektlegge at innholdet gir effekt og har en reell verdi for deg som leser.

Og det er nettopp dette området vi nå vil dykke dypere inn i.

For det går ikke an å bare fortsette å produsere innhold i det uendelige.

Da mister det sin hensikt litt, og verdien for deg som leser går også tapt ganske raskt.

Isteden stopper vi opp og analyserer vårt innhold. Å utvikle ulike topic clusters er alle æres verd, men hvis vi ikke går tilbake og revurderer dem etter noen måneder, vil de bare ligge der og gradvis miste sin effekt — for oss og for deg.

Digital gjenbruk og forbedring av innhold

Ved å analysere tidligere publisert innhold og videreutvikle det, kan vi gjenbruke innholdet vi allerede har skapt, og få mer ut av det ved å gjøre det relevant og krydre det ved å redigere, fjerne det som ikke fungerer eller er utdatert, og legge til nye avsnitt.

Dette forlenger levetiden til artiklene. Og du som leser artikkelen får mer ut av den. Vi som publiserer får mer ut av det vi har laget, ved at artikkelen allerede er indeksert av Google, men nå blir forbedret og derfor har en sjanse til å klatre enda noen plasseringer og dermed gi mer resultat for oss.

Det er en vinn-vinn situasjon. Og i ambisjonen om å bli en go-to-nettside, handler alt om å optimalisere for verdien til våre lesere. Jeg håper du vil merke dette i tiden som kommer, med både nye og eldre artikler som får en oppfriskning.

Pin It on Pinterest

Liker du artikkelen?

Del den gjerne med ditt nettverk!