Posisjonér din virksomhet som Yoda og vinn kunder

Et stort problem med mange nettsider er at de ikke setter kunden i fokus. Visst, de viser frem produkter og kanskje (muligens) oppfordrer til å kjøpe eller kontakte dem. Men tekster og materiale retter ofte alt fokus på hvor bra virksomheten og produktene eller tjenestene er. De fremstiller seg som helten som skal redde verden, eller kunden i dette tilfellet.

Men om vi skal være oppriktige … kunder bryr seg ikke så mye om at din farfar grunnla virksomheten. Eller for den delen at ditt produkt inneholder den og den funksjonaliteten.

De bryr seg mer om hva du tilbyr og hvordan det kan hjelpe kunden med sitt problem.

Det handler om følelser og tillit, heller enn detaljer. Når du etablert en del tillit så kan kunden begynne å se på detaljene i det du tilbyr. Og først deretter kan de være interessert i din virksomhets historie.

Vinn tillit ved å hjelpe kunden vinne over sitt problem

Folk søker ikke etter en helt som skal redde dem – de søker etter en guide som kan hjelpe dem bli helten. For som personer går vi alle rundt i verden og ser på oss selv som helten i eventyret. Og det er vi jo. Vi er hodepersonen i sagaen om vårt eget liv.

Så når en virksomhet fremstiller seg selv som helten, blir det konflikt. For det kan ikke være to helter.

Det er kun en helt, og personer som hjelper helten lykkes.

Det her problemet er stort i alle typer virksomheter. Det fascinerende er at jo større virksomheten blitt, desto mer heller de mot at posisjonere seg som helten.

Og det er lett å se hvorfor. Utmerkelser og statistikk som viser hvor mange de har hjulpet oppigjennom årene er bra for å vise at de har kompetansen som trengs. Men ved å bli altfor opptatt av å vise frem disse tingene, går de mot posisjonen som helt istedenfor guide.

Ved å isteden posisjonere din virksomhet som en guide og vise at kunden er helten, kan du oppnå store ting.

  1. Du unngår konflikt med kundens syn, da du går inn for å hjelpe kunden lykkes.
  2. Du fremstår som mer generøs da du viser at du vil hjelpe kunden.
  3. Du kan bygge tillit ved demonstrere at du kan dine greier og har hjulpet andre kunder med å lykkes tidligere.

Vinn flere kunder ved å gi «hvorfor» og «hva» gratis

Om du er redd for å gi bort «for mye» hjelpsom informasjon, slik at kunder heller kan bruke den gratis informasjonen du tilbyr istedenfor å bestille noe fra deg, kan du bruke denne huskeregel:

Vær sjenerøs og gi vekk «hvorfor» og «hva», men ikke «hvordan».

I mange tilfeller trenger kunder å lære hvorfor de skal bruke penger på noe. Du som er ekspert innen ditt fagfelt vet at det du tar betalt for er bedre og hvorfor det er sånn. Men det gjør ikke de fleste av kundene når de først begynner å søke etter en løsning på problemet sitt.

Ved å være den som gir kunden den kunnskapen vinner du tillit og gjør det mer sannsynlig for kunden å se verdien i det du tilbyr.

Problemet med å være helten i fortellingen

I filmer får helten alt lys kastet på seg. Men helten som karakter er egentlig ganske svak. Helten tviler på sin evne til å lykkes, og trenger hjelp for å utvikles og komme gjennom de vanskelige situasjonene for å til slutt ende som den som redder verden.

Og gjennom hele den prosessen er guiden der for å hjelpe helten med å gå gjennom sin transformasjon og ende opp som helt. Guiden er derfor den sterkere rollen i fortellingen. Så ved å la kunden være helten og selv ta posisjonen som guide, tar du på deg den sterkeste rollen og kan bygge tillit fra den.

Jeg håper dette gir mening. Gå gjennom ditt markedsføringsmateriale og se på hvordan du kan posisjonere deg som guiden som hjelper kunden med å lykkes.


Les også

Les Artikkel
Les Artikkel
Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Gratis Workshop

Få resultater fra din nettside på 1-2-3