Hvordan du gjør nettsiden til motoren i en god kundereise

Kunder kjøper ikke første gangen de er på din nettside. Som regel trenger kunder 7-8 «møter»/touch points med deg – på nettsiden og andre plattformer – før de er klare for en kjøpsbeslutning.

Feilen som mange virksomheter gjør – og som fører til at de mister mange kunder – er at de ikke har et opplegg for kundereisen.

Nettsiden inneholder tekster om selskapet og historien til dem. Det er stive tekster som ikke vekker engasjement og interesse hos kunder. Kunder er mer interessert av å vite hvordan du kan hjelpe dem løse et problem.

I tillegg er mange nettsider veldig utydelige på hvordan kunden kan få produktet eller tjenesten. Det er ingen tydelig vei for dem å kjøpe eller bestille.

Den tredje tingen er kanskje den viktigste i et langsiktig perspektiv. Ofte finnes det ingen system på plass som hjelper kunder gjennom sin kjøpsreise. I dag begynner så å si alle kjøp med en undersøkelsesprosess – og den skjer på nett.

Hvorfor en pen nettside ikke er nok

De fleste har sin nettside i en form for vakuum. Med det mener jeg at den ikke er lagd på en måte som gjør den til en sentral del i et større system. Enten kommer den med altfor mye detaljert informasjon altfor tidlig, eller altfor blekt innhold som gjør kunden mer forvirret og overveldet enn interessert.

Kanskje har du lagd mye penger og energi på en pen og moderne nettside, som allikevel ikke gir de resultater du ønsker. Mest sannsynlig kommer det seg av at du hatt en god designer til hjelp. Men et godt design er ikke nok.

Kunden kommer ofte til nettsiden fra en søkemotor eller sosiale medier. Og når de kommer til nettsiden første gang trenger du være tydelig med hvordan du kan hjelpe kunden til et bedre liv.

Hvis dette er interessant for kunden, vil hun allikevel sjeldent bestille der og da. Det kunden trenger er noe som tar kjøpsreisen videre uten risiko for tap av penger.

Ta kundereisen videre uten risiko for kunden

Ved å tilby noe som hjelper kunder løse en del av et problem eller bli mer innsatt i hvordan du kan løse deres problem er det større sjanse at kunder dels kommer til innsikt om at det er verd investeringen og at de i kjøpsbeslutningen velger deg

Måten du gjør dette på er ved å lage et informasjons-produkt som gir kunder svar på «hvorfor» (din tjeneste eller produkt løser hennes problem på beste vis) og «hva» (du rent konkret tilbyr).

Dette kan være en PDF, eller et arbeidsblad eller noe annet. Det kan også være en video-serie eller en ebok. Det er mange muligheter.

For å få dette produktet gir kunden deg sin e-postadresse. Og derfra kan du følge opp med mer hjelpsomme ting som også bygger opp relasjonen mellom deg og kunden. Viktig her er at registreringen til e-postlisten også følger GDPR.

For å automatisere dette kan du lage en serie e-poster som sendes ut automatisk med noen dagers mellomrom etter at kunden registrert seg for å få ditt gratis-produkt.

Etter denne serie med e-poster, som er en form for salgskampanje, kan du sende ut et nyhetsbrev innimellom til folk som er på e-postlisten. Dette bygger videre på relasjonen over tid og minner disse personer på at du er der og kan hjelpe dem.

Alle virksomheter har forskjellige kundereiser

Hvordan hele dette systemet kan se ut beror selvfølgelig på hva det er du selger, og hvordan du gjør forretninger.

En tannlege vil ha et annerledes salgssystem enn et arkitektbyrå. Men med litt kreativitet kan du lage et komplett system som gjør din nettside til en motor i et større markedsførings- og salgssystem. Alt handler om å gjøre kjøpsreisen for kunden så givende og friksjonsfri som mulig.

Dette kan høres ut som utrolig mye jobb. Men det trenger det ikke å være. Du kan gjenbruke materiale du allerede har fra før, og bearbeide dette til noe nytt. Og selv om du ikke gjør det, kan du huske på disse tre tingene:

  1. Dette er en jobb du gjør en gang, og som deretter bare trenger å vedlikeholdes litt over tid. Når du har noe som funker, jobber systemet stendig på autopilot for deg.
  2. Du trenger ikke å gjøre alt på en gang. Bare ved å gjøre en liten del av disse tingene så burde du se en forskjell i resultater.
  3. Ikke gå for å gjøre det perfekt fra starten. Få opp noe, prøv det ut, og forbedre systemet etter hvert.

Så se på din nettside, og tenk over hvordan kunder kommer til den. Hva kan du tilby som hjelper kunder se verdien i det du tilbyr? Hvordan kan du ta dem videre i kjøpsprosessen?

Når du gjort dette, vil du se på nettsiden på en helt ny måte. Jeg håper du føler deg inspirert.


Les også

Les Artikkel
Les Artikkel
Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Gratis Workshop

Få resultater fra din nettside på 1-2-3