3 spørsmål besøkere vil ha svar på når de kommer til din nettside

Når noen lander på din nettside vil de ha svar på tre spørsmål for å få klarhet i om de kommet til riktig sted (og du vil jo at de skal føle det):

  • Hva er det du tilbyr?
  • Hvordan gjør det mitt(kundens) liv bedre?
  • Hvordan kan jeg(kunden) få det?

Din nettside må svare på disse tre spørsmålene veldig kjapt, aller helst rett i toppseksjonen.

Hvis det ikke er tydelig fra starten av, vil du skape forvirring. Og forvirring er ikke en tilstand mennesker vil være i. Da vil mange forlate nettsiden heller enn å søke etter den informasjonen og prøve finne ut av hva du kan hjelpe dem med.

Hva er det du tilbyr?

I toppseksjonen skal det være tydelig hva det er du tilbyr. Skriv det så tydelig du bare kan. Ikke ta for gitt at folk allerede vet hva du gjør. Var tydelig og hold det enkelt.

De personer som vet hva du gjør, vil ikke søke den informasjonen og vil ikke klage på at du legger frem det på nettsiden.

Og de som ikke vet fra før hva du gjør vil bli glade for at du gjør det så enkelt at på en gang skjønne hva du gjør.

Det er så lett å gå seg vill med ordspill her. Smarte uttrykk som høres proffe ut. Men selv om disse ordene får deg til å føle deg proff og smart, så sier det ikke kunden veldig mye.

Hold det enkelt, og si det rett frem.

Hvordan gjør det kundens liv bedre?

Det her spørsmålet kan virke overtydelig. Særlig hvis du får frem hva du gjør og hva du tilbyr på en lettfattelig måte.

Du tenker sikkert «om du forteller hva du tilbyr, så vet folk hvordan det hjelper dem».

Det kan være sant. Men la oss ikke gå ut ifra det.

  1. Du er i boblen av din bransje og din virksomhet hele dagene, men det er ikke kunden.
  2. Svaret på dette spørsmålet kan gå mer på følelsen av hvor mye bedre livet blir – på en eller annen måte – etter kjøpet.

Ved å få frem den gode følelsen kunden vil oppleve etterpå, maler du opp et bilde av en bedre verden og et bedre liv for kunden.

Nå synes du kanskje at jeg maler opp et overdramatisk bilde av det du selger. Men folk kjøper ikke basert på logikk, fakta eller spesifikk funksjonalitet. Det vi kan kalle det eksterne(fysiske/faktiske) problemet.

Ikke bare det, i hvert fall.

Det eksterne problemet er det som fører kunden til deg, men …

Kjøpsbeslutninger går gjennom følelsesregisteret, og hvis du kan vise hvor mye bedre livet blir på andre siden kjøpet hjelper du kunden se det for seg.

Og da hjelper du kunden få den gode følelsen allerede på forhånd.

Du må selvfølgelig også sørge for å levere på nivå med dette (eller enda heller overlevere). Så ikke ta i så du sprekker. Men hjelp kunden se for seg det gode livet etter kjøpet.

Hvordan kan kunden få tak i det du tilbyr?

Denne del er den enkleste å gjennomføre. Dette er helt enkelt enten en «Bestill/Kjøp»-knapp eller en oppfordring om hva kunden kan gjøre for å få det du tilbyr. Er det å sende en forespørsel, ringe til deg, eller noe annet?

Gjør det enkelt for folk å direkte se hvordan de kan bestille eller kjøpe fra deg. Folk som er interessert vil vite hvordan de kan få det du tilbyr.

Det er forbausende mange som ikke gjør det enkelt for kunder å ta neste steg. Det kan være fordi de er litt redd for å stå frem som altfor «på» eller «sliskete selgere». Det kan også gå tilbake til at mange virksomheter tar så mye for gitt om sine kunder og hva kunder allerede vet om virksomheten.

Om kunder fra starten av ikke er helt på det klare med hva du tilbyr og ikke helt ser for seg hvordan det hjelper dem, hvordan kan de ha en anelse om hvordan de kan ta neste steg i kjøpsprosessen?

Minke friksjonen og gjør ting tydelig for kunden for å nå bedre resultater med nettsiden

Disse tre spørsmålene handler om å minke friksjonen og unngå forvirring for kunden. Gjør prosessen tydelig å enkel.

  1. Hva tilbyr du?
  2. Hvordan gjør det kunders liv bedre?
  3. Hvordan kan de få tak i det du tilbyr?

Bare ved å svare på de tre spørsmålene i din toppseksjon vil du få bedre resultater fra din nettside.


Les også

Les Artikkel
Les Artikkel
Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Gratis Workshop

Få resultater fra din nettside på 1-2-3